سرب در رژلب لب و محصولات آرایشی و بهداشتی

6629 | 12 مرداد 1400

در مورد میزان سرب در رژلب‌ ها ، سوالات زیادی در ذهن مصرف‌کنندگان مطرح است. پژوهش‌های انجام‌شده به ویژه توسط سازمان غذا و دارو (FDA) نشان می‌دهد که هیچ سطح نگران‌کننده سرب در مواد آرایشی و بهداشتی به ویژه رژلب‌ها پیدا نشده است. پژوهش‌گران سازمان غذا و دارو سلسله آزمایش‌های تحلیلی ترتیب دادند تا میزان سرب موجود در رژلب‌ها تعیین شود. نتایج این آزمایش‌ها در سال ۲۰۰۹ منتشرشده است. بر این اساس، مقدار سرب موجود در رژلب‌ها آنقدر کم است که جای هیچ نگرانی نیست.

 

 

اطلاعات زیر براساس آخرین یافته‌ها در پاسخ به سوالات مصرف‌کنندگان داده  شده است.

 

اختیارات قانونی سازمان غذاودارو (FDA) در زمینه ایمنی محصولات آرایشی و بهداشتی چیست؟

سازمان غذاودارو (FDA) ایمنی لوازم آرایشی را زیرنظر قانون فدرالِ «غذا، دارو و مواد آرایشی  (یا قانون FD&C) بررسی می‌کند. براساس همین قانون، لوازم آرایشی و بهداشتی عرضه‌شده در ایالت‌ها باید طبق دستورالعمل‌ها و معیارهای همین قانون تهیه شوند و تاییدیه داشته باشند. محصولات به ذکر است در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی نیاز به «تاییدیه پیش بازار» سازمان غذا و دارو نیست. البته محصولات به ذکر است، تاییدیه پیش بازار برای محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی رنگ‌های افزودنی (به غیر از رنگ موهای زغالی) از جلمه رژلب ضروری است و باید تاییدیه پیش بازار داشته باشند.

آیا سازمان غذا و دارو محدودیت‌هایی را برای سرب در محصولات آرایشی نکرده کرده است؟

خیر، سازمان غذا و دارو محدودیتی برای سرب در محصولات آرایشی و بهداشتی مشخص نکرده است. البته سازمان غذا و دارو معیارهای برای میزان سرب در مواد افزودنی رنگی مورد استفاده را تعیین کرده است. سازمان غذا و دارو در مورد میزان ایمنی مواد افزودنی رنگی به محصولات آرایشی و بهداشتی معیارهای دقیقی دارد که باید به تایید برسد. بنابراین جواب سوال به این صورت است؛ سازمان غذا و دارو برای میزان سرب در محصولات آرایشی و بهداشتی محدودیت‌های مشخص نکرده، بلکه برای رنگ‌های افزودنی در این محصولات معیارها و مشخصاتی در نظر نگرفته است.

محدودیت سازمان غذا و دارو برای سرب در مواد افزودنی رنگی چیست؟

سازمان غذا و دارو، مواد افزودنی رنگی را به حداکثر میزان مشخص شده محدود می‌کند. این میزان معمولا بیش از ۲۰ قسمت در یک میلیون (ppm) نیست (یعنی ۲۰ در میلیون). به علاوه، مواد رنگی افزودنی براساس مواد ۲۱، ۷۴ و ۸۲ مقررات باید «گواهی بَچ» (batch certified) را داشته باشند. براساس «گواهی بَچ»  هر گروه و دسته محصولات براساس مواد اولیه مصرفی باید آزمایش و گواهی‌نامه دریافت کند.

تصاویر

سرب در رژلب لب و محصولات آرایشی و بهداشتی

سرب-در-رژلب

ثبت دیدگاه

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Skip Navigation Links.

پربادیدترین مقالات